Thursday 11 August 2011

Mengapa Mengungkit Lara Yang Telah Allah Ampunkan Dosanya?

"Menutup ‘aib masa lalu berbeza dengan berdusta. 
Sangat tercela bagi seseorang membuka ‘aib yang telah ditutupkan oleh Allah, meskipun tentang dirinya sendiri
Kalau taubat sudah menghias hidup, mengapa mengungkit lara yang telah Allah ampunkan dosanya?
 Saat tersedar adalah saat paling nikmat 
untuk menyedari betapa besar kasih Allah. 
Betapa mahal harga taubat yang menghapus semua kesalahan."

*cried*  :'(

ya Allah.
ayat ini sungguh menusuk hati.
sangat memahami isi qalbu ini.
benar terjadi pada diri ini.

seringkali aku dipersenda 
seringkali aku diketawa.

diungkit lagi kisah hitam itu
pakaian jahiliyyah itu.
ikhtilat tak terjaga itu.
hati hitam itu.
hati yang hampir mati itu.
berat sekali menghadiri majlis ilmu.
mendengar ayat quran juga seakan tak mahu.
sebaliknya muzik melalaikan jadi pilihanku.

aku benar malu
malu teramat malu
hanya Allah saja yang tahu
peritnya rasa di qalbu

menahan cemuhan umpatan 
bisikan syaitan yang meracun fikiran
ya Allah 
aku tahu Kau sentiasa menemankan
aku tahu Kau tahu aku mampu bertahan
aku tahu Kau mahu menduga keimanan
aku tahu Kau mahu menilai keikhlasan
setulus mana aku mengharap maghfirahMu ya Tuhan

berikanlah aku kesabaran
berikan aku kekuatan iman
berikan secebis cintaMu ya Tuhan
agar aku bisa menjalani kehidupan
kehidupan yang Engkau relakan.

aku benar benar mahu berubah keranaMu
benar benar takut akan azabMu
benar benar kesal akan khilafku
benar benar insaf akan dosaku
satu pintaku padaMu,
jangan Kau dekatkan aku kelembah hitam itu.

mujahadahkan aku..
istiqamahkan aku..
kukuhkan imanku..
tinggikan taqwaku..
solehahkan aku..

maafkan aku ya Allah!
:'(



No comments:

Post a Comment