Friday 12 August 2011

Andai Saja..

Bismillahirrahim..
dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

7.17am.
sungguh indah pagi ini.
nyamannya cukup menyenangkan.
bayunya cukup mendamaikan.
embun subuhnya cukup menginsafkan.
kicauan burung cukup mengasyikkan.
MashaAllah.
agungnya kebesaran Allah.
sempurnanya ciptaan Allah.

Alhamdulillah aku masih diberi kesempatan.
kesempatan mensyukuri nikmat hidup.
diberi peluang lagi beribadah padaNya.
diberi peluang lagi bertaubat padaNya.
diberi peluang lagi mengejar syurgaNya.
diberi peluang lagi memburu redhaNya.

Andai saja nafas ini terhenti.
cukupkah amalan aku didunia ini
untuk menampung kehidupan aku disana nanti?

Andai saja nyawa ini tiada lagi.
sudah tebalkah iman didada selama ini?

Andai saja denyut jantung ini terhenti.
mampukah aku melalui titian Sirat nanti?

Andai saja Izrail datang menjemput diri ini.
bagaimanalah agaknya buku catatan amalanku diberi.
dengan senyuman, atau lemparan yang menghiasi? 
dengan tangan kanan atau kiri?

Juga bagaimana timbangan Mizan nanti
neracanya berat ke kanan atau ke kiri?

ya Allah, syukur aku padaMu
masih diberi kesempatan waktu
akan ku usaha sehabis baikku
demi redhaMu wahai tuhan yang Satu.
juga JannahMu yang kutunggu.

"Kullu nafsin zaa ikatul maut.."
setiap yang bernyawa pasti merasai mati..
(Ali Imran, 3:185)

No comments:

Post a Comment