Monday 29 August 2011

Maafkan aku teman..


orang sering berkata..
kau siapa..berlagak alim pula..
macamlah kau tak pernah berdosa..
amal sendiri pun tak terjaga..
iman sendiri bergolak juga..
tak perlu memberi nasihat semua..
aku tahulah nak buat macammana..

ya aku sedar aku siapa..
tak pernah lepas dari dosa..
sering lupa bersyukur padaNya..
kadang bicaraku tersalah jua..
hatiku juga lemah mudah terasa..

bila aku menasihatimu..
bukan aku membencimu..
bukan aku mahu memalukanmu..
tapi aku menyayangimu..
dan itu memang menjadi tanggungjawabku..
aku tak mahu kau terus lena dibuai nafsu..
aku tak mahu kau selesa dengan jahiliyyah itu..
juga aku tak mahu kau ke neraka keranaku..

maafkan aku teman..
andai hati kau terluka saat nasihat diberikan..
andai kau terasa dipermalukan..

sebenarnya wahai teman..
bukan mudah bagiku melaksanakan..
berat dihati ini Allah saja yang merasakan..
aku juga punya hati dan perasaan..
tapi demi redha Allah aku gagahkan..

aku sedar semua ini cuma ujian..
aku sedar jalan dakwah itu bukan sembarangan..
amanah dari Allah mesti aku turutkan..
sudah tertulis dalam Al Quran..
sesungguhnya Allah bersama orang beriman..
janji Allah itu pasti dikotakan..


No comments:

Post a Comment